Στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού και στο Συμβούλιο Επικρατείας θα προσφύγει ο Σύνδεσμος των Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΕΕΑΕ) υποστηρίζοντας ότι ο φόρος πολυτελείας προκαλεί μεγάλες αδικίες μεταξύ καινούριων και εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, καθώς και γιατί στην απόσυρση δεν έχουν συμπεριληφθεί τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα που πληρούν προδιαγραφές ρύπων Euro4 και Euro5.
Σύμφωνα με την προσφυγή, η διάκριση μεταξύ αυτοκινήτων που πληρούν τις ίδιες ...
προδιαγραφές ρύπων σε καινούρια και μεταχειρισμένα είναι σκανδαλωδώς ωφέλιμη προς τις επιχειρήσεις εμπορίας καινούριων, ενώ θα δημιουργήσει στρεβλώσεις και ανισορροπίες. Οπως υποστηρίζει ο ΣΕΕΑΕ με την παραπάνω πρακτική καταστρατηγείται το άρθρο 110 της συνθήκης της Λισαβόνας.
προδιαγραφές ρύπων σε καινούρια και μεταχειρισμένα είναι σκανδαλωδώς ωφέλιμη προς τις επιχειρήσεις εμπορίας καινούριων, ενώ θα δημιουργήσει στρεβλώσεις και ανισορροπίες. Οπως υποστηρίζει ο ΣΕΕΑΕ με την παραπάνω πρακτική καταστρατηγείται το άρθρο 110 της συνθήκης της Λισαβόνας.
Στη Δικαιοσύνη
Στη Δικαιοσύνη αναμένεται επίσης να προσφύγουν δεκάδες έμποροι καταθέτοντας ομαδικές αγωγές εναντίον του κράτους για τη ζημιά που τους έχουν προκαλέσει οι συνεχείς αλλαγές στα τέλη ταξινόμησης και στο φόρο πολυτελείας.
Στις 2 Δεκεμβρίου 5 στελέχη της ελληνικής κυβέρνησης μετέβησαν στο κτήριο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού και ο λόγος της συνάντησης ήταν η σφοδρή κριτική που έχει υποστεί η Ελλάδα για αδιαφάνεια στις εργοστασιακές αξίες των αυτοκινήτων, στον τρόπο υπολογισμού του τέλους ταξινόμησης αλλά και στην ανεπαρκή απομείωση στις αξίες των εισαγόμενων μεταχειρισμένων ΙΧ κατά τον εκτελωνισμό τους.
Τα στελέχη της κυβέρνησης διαβεβαίωσαν πως θα κάνουν βελτιώσεις στη φορολόγηση των αυτοκινήτων και θα τους παρουσιάσουν τις τελικές τους προτάσεις για τα παραπάνω θέματα πριν από τον Μάρτιο του 2011.
Ωστόσο, αν δεν υλοποιηθούν οι δεσμεύσεις τους για αλλαγές στη φορολογία, τότε θα μας επιβληθεί «τσουχτερό» πρόστιμο. Στις 5 Μαΐου 2010 η Κομισιόν απέστειλε προειδοποιητική επιστολή, καθώς οι τελωνειακές αρχές εξακολουθούν να φορολογούν τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα με αποκρυπτέες τις εργοστασιακές αξίες των αντίστοιχων καινούριων, ενώ δεν απομειώνεται με σωστό τρόπο η φορολογία που επιβάλλεται στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα.
Το υπουργείο Οικονομικών απέστειλε διαταγή προς όλα τα τελωνεία, όπου περιλαμβάνεται αλλαγή των συντελεστών του τέλους ταξινόμησης για τα αυτοκίνητα που πληρούν τις προδιαγραφές ρύπων Euro 4 και τα οποία θεωρούνται αντιρρυπαντικά μέχρι 31/12/2010. Έτσι Opel Astra 1.400 κ.εκ. 2008, στο οποίο αντιστοιχούσε ποσοστό τέλους ταξινόμησης 12% (1.200 ευρώ), από 01/01/2011 θα θεωρείται ρυπογόνο, μετατοπίζεται σε συντελεστή 27% και θα οφείλει στο τελωνείο 2.700 ευρώ, όταν το καινούριο, προδιαγραφών Euro 5 έχει 12%.
Υψηλότερος φόρος για μεταχειρισμένα
Σε ό,τι αφορά το φόρο πολυτελείας, αυτός συνεχίζει να επιβάλλεται σε ανάπηρους, πολύτεκνους, αλλά και στα υβριδικά αυτοκίνητα.
Εξάλλου, αν και τα όριά του αναπροσαρμόστηκαν προς τα πάνω, συνεχίζει να ισχύει η διαφοροποίηση ανάμεσα σε καινούρια και μεταχειρισμένα Ι.Χ. Με τις διαφορετικές κλίμακες που ισχύουν, είναι δυνατόν καινούριο επιβατικό αυτοκίνητο VW Tiguan 1.400 κ.εκ. κοινής εργοστασιακής και φορολογητέας αξίας 19.900 ευρώ να μην οφείλει φόρο πολυτελείας.
Για το ίδιο αυτοκίνητο, με ίδια αρχική εργοστασιακή αξία, με 6 μήνες παλαιότητας και 6.500 χλμ., η φορολογητέα αξία ανέρχεται στα 18.045 ευρώ, επιβάρυνση με φόρο πολυτελείας 30%, δηλαδή 5.415 ευρώ ως μεταχειρισμένο λίγων μόνο μηνών. Αντίστοιχα, Audi 1.8 TSi και Mercedes C180 κινούνται σε παρόμοια επίπεδα. Το αποτέλεσμα των παραπάνω είναι το μεταχειρισμένο εισαγωγής να στοιχίζει υψηλότερα από το αντίστοιχο καινούριο!
Σοκ στην αγορά μεταχειρισμένου αυτοκινήτου
Ο οικονομολόγος του ΑΠΘ, εκτελωνιστής και σύμβουλος Logistics κ. Αθανάσιος Τσιταμπάνης αναφέρει πως: «Παρά τις περί του αντιθέτου δεσμεύσεις και διαρροές προς τον τύπο, για μείωση του Τέλους Ταξινόμησης, οι τελικές ρυθμίσεις του νέου Νόμου φαίνεται να βάζουν την ταφόπλακα σε μια αγορά που εδώ και καιρό χαροπαλεύει. Συγκεκριμένα, η υιοθέτηση του μέτρου της απόσυρσης γίνεται μόνο για τα καινούρια αυτοκίνητα και αποκλείει εντελώς τα μεταχειρισμένα, έστω και αυτά που πληρούν τις πιο πρόσφατες προδιαγραφές ρύπων. Η Τελωνειακή Υπηρεσία της Ελλάδας, όμως, κατατάσσει δασμολογικά ως μεταχειρισμένα τα οχήματα που έχουν ταξινομηθεί και κυκλοφορήσει στο εξωτερικό έστω και για μία ημέρα!
Η διάταξη αυτή είναι αντίθετη με τις συνταγματικές αρχές της ισότητας και της νομιμότητας, αλλά και καταστρατηγεί το άρθρο 110 της συνθήκης της Λισαβόνας, το οποίο προβλέπει ότι κάθε χώρα μπορεί να επιβάλει φόρους, αλλά αναλογικά και όχι δυσανάλογα.
Είναι προφανές ότι οι διαφορετικές διατάξεις που ισχύουν ανάμεσα σε καινούρια και μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, εκτός από κατάφορα άδικες, προκαλούν στρέβλωση της αγοράς σε βάρος των μεταχειρισμένων. Έχει δοθεί η εντύπωση ότι, εάν δεν υπάρχει εμφανής δόλος προς όφελος των κεντρικών αντιπροσωπειών, οι διατάξεις που αφορούν στα Τελωνειακά θέματα αντιμετωπίστηκαν με εμφανή προχειρότητα.
Το ζήτημα που έχει προκύψει είναι πολιτικό, αλλά έχει και κοινωνικές προεκτάσεις, αφού πολλοί επαγγελματίες που ασχολούνται με το χώρο, όπως εισαγωγείς, έμποροι, μεταφορείς, συνεργεία και εκτελωνιστές, βρίσκονται αντιμέτωποι με καινούριες δυσκολίες, τις οποίες δεν μπορούν να ξεπεράσουν.»!
No comments:
Post a Comment